Vnější činitelé
Otázka A: odpověď větou
Otázka B: odpověď jedním(někdy dvěma) slovem
Zvětrávání
1.A: Co je mechanické zvětrávání?
2.A: Co je hlavní příčinou mechanického zvětrávání?
3.A: Kdy a proč se nejsilněji projevuje mechanické zvětrávání?
4.A: Co je chemické zvětrávání?
5.A: Co je výsledkem chemického zvětrávání?
1.B: Zvětralá železná ruda:
2.B: Zvětralé živce:
3.B: Nesoudržné hmoty vzniklé zvětráváním:
4.B: Jak se jinak nazývají usazené horniny:
5.B: Jak se nazývá miskovitá prohlubeň vyplněná vodou vzniklá zvětráváním:
Vznik půd
1.A: Vlivem čeho se mění zvětraliny na půdu?
2.A: Na čem závisí vznik půd?
3.A: Co tvoří půdní horizont A?
4.A: Co tvoří půdní horizont B?
5.A: Co tvoří půdní horizonty C?
1.B: Kdo v půdě rozkládá odumřelé organismy na humus?
2.B: Hluboká úrodná půda bohatá na humus:
3.B: Půda pahorkatin s méně vyvinutým humusovým horizontem:
4.B: Půda hornatin pokrytých lesem s nedostatkem humusu:
5.B: Spodní část řezu půdou:
Působení gravitace + vodní tok + krasové jevy
1.A: Kdy dochází v některých oblastech k sesuvům?
2.A: Čím jsou způsobeny sesuvy?
3.A: Čemu se říká suť?
4.A: Co se děje na středním toku řeky v klidných místech?
5.A: Co tvoří sintr?
1.B: Vlivem gravitace dochází ve vysokých horách k:
2.B: Ve vysokých horách dochází vlivem gravitace k uvolňování:
3.B: Co může v terénu suť vytvářet?
4.B: Co vznikne prolomením jeskynního stropu?
5.B: Místo, kde vytéká podzemní tok:
Činnost vody
1.A: Co je strž?
2.A: Jaký tvar má údolí horního toku řeky a proč?
3. A: Co je říční niva?
4.A: Čemu se říká kras?
5.A: Co jsou závrty?
1.B: Největší skalní město v ČR:
2.B: 3 tvary skal vytvořených dešťovou vodou:
3.B: Jaká část řeky má tvar kaňonu s vodopády?
4.B: Zákruta řeky:
5.B: Krápníky rostlé dolů:
Podzemní voda + krasové jevy
1.A: Co patří mezi propustné horniny?
2.A: Co způsobuje tvrdost vody?
3.A: Co patří mezi nepropustné horniny?
4.A: Kde vznikají prameny?
5.A: Co ovlivňuje trvalost pramene?
1.B: Kdy bývá nejvyšší hladina podzemní vody?
2.B: 2 druhy pramenů:
3.B: Předčím je nutné chránit podzemní vody?
4.B: Krápníky rostoucí nahoru:
5.B: Krasová oblast severně od Brna:
Činnost moře + činnost organismů a člověka:
1.A: Kde vznikají skalnaté srázy?
2.A: Jak se tvoří pláže?
3.A: Jak přispívá člověk ke změnám zemského povrchu?
4.A: Důležitým horninotvorným materiálem jsou:
1.B: Co tvoří nárazy vln do skalnatého srázu?
2.B: Co přináší do moře nejvíce materiálu?
3.B: Co se usazuje nejdále od pobřeží?
4.B: Co tvoří kolonie mořských láčkovců?
5.B: Co také urychluje zvětrávání hornin?
Činnost ledovců
1.A: Co je moréna?
2.A: Jak horský ledovec ovlivňuje pohybem krajinu?
3.A: Kde se v současnosti nacházejí pevninské ledovce?
4.A: Co jsou bludné balvany a odkud jsou?
5.A: Co tvoří moréna po roztátí ledovce?
1.B: Druhé stadium přeměny sněhu:
2.B: Kde se tvoří horské ledovce?
3.B: Jaký tvar má ledovcové údolí?
4.B: Kde se nacházejí nejbližší ledovce Čr?
5.B: Ledovcové jezero ČR:
Činnost větru
1.A: Jak vznikají skalní hřiby?
2.A: Jak vznikají duny?
3.A: Jak vítr škodí zemědělcům?
4.A: V jakých místech mění přesypy tvar?
1.B: V jakých oblastech se nejvíce projevuje činnost větru?
2.B: Kde se nacházejí v ČR staré písečné duny?
3.B: Co může zamezit odnosu půdy větrem?
4.B Jaký tvar má údolí řeky na středním toku?